Artikels

Supplemeant to be or not to be?! -CHONDROITINE-

16 januari 2017

Staan jouw kastjes ook vol met het complete mineralen pakketje from all over, aanvullingen op je toch al wel goede voedingsschema en het hele vitamine ABC till the Z, maar heb je eigenlijk geen idee wat het met je doet? Behalve dat die stoffige madame van de reformwinkel je heeft verteld dat het echt waanzinnig goed voor je is. Wil je eindelijk wel eens echt weten waarom je ze in hemelsnaam moet slikken of eigenlijk misschien juist helemaal niet?

Ik leg al het fijne over supplementen aan je uit in de rubriek ‘Supplemeant to be or not to be?!’Dit keer behandel ik het nog niet zeer bekende ‘Chondroïtine’.

WAT IS HET?
Chondroitine is een polysaccharide. EEN WATTES?!? Dat is een stof (koolhydraat) bestaande uit meerdere aaneengeschakelde “suikers”. Chondroïtine komt van nature voor in verschillende typen bindweefsel, zoals kraakbeen, bot, huid en pezen. Een belangrijk deel van de moleculen in het kraakbeen bestaan voor een groot deel uit chondroïtinesulfaat. De stevigheid van het kraakbeen wordt daar mede door bepaald.

Je kunt je dus voorstellen dat het extra tot je nemen van chondroitine de aanmaak van deze moleculen in het kraakbeen stimuleren en de afbraak van het kraakbeen remmen. Klinkt als een wondermiddeltje voor veel klachten waar mensen dagelijks last van hebben. Nou, dat is het ook. Bijna dan 😉 Waar ik het voor zou gebruiken en wie er baat bij hebben leg ik je uit in het volgende stukje. Mocht je me niet geloven, want zo goed werkt het spulletje.. Ik heb het netjes wetenschappelijk onderlegd voor je. Dus mocht je daar zin en tijd voor hebben -waarschijnlijk niet, want de zon schijnt en wijntjes drinken op het terras is veel leuker- dan staan de artikels erbij vermeld.

WAAR GEBRUIK IK HET VOOR?
Chondroïtine is een van de belangrijkste middelen onder de vrij verkrijgbare producten op de markt als het gaat om artrose behandeling. Het vermindert de afbraak van gewrichtskraakbeen (1) en regenereert de aanmaak van nieuw kraakbeen (2). Daarnaast creëert het gebruik ervan ruimte tussen de gewrichten, waardoor wrijving vermindert. (3)

Ben je dus altijd actief geweest, spring en huppel je het liefst als een gek in de rondte maar lukt dat nu even niet meer omdat je gewrichten NEE met een uitroepteken schreeuwen, dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn!

Ook heeft Chondroïtine ontstekingsremmende eigenschappen (1) wat het gebruik van schadelijke ontstekingsremmende pijnstillers overbodig maakt. Wel zo fijn dat we iets natuurlijks in ons mikkie kunnen stoppen, in plaats van al die leverbelastende producten die zogenaamd hun werk doen. Say yes to alllll naturalllll!

DOSIS
Chondroïtine wordt moeilijker in het lichaam opgenomen dan het meer bekende glucosamine, hierom is hoog doseren noodzakelijk maar absoluut niet schadelijk. Uit onderzoek bleek dat de juiste dosis 800-1200 mg per dag is. (4) Een combinatie met glucosamine werkt synergetisch, wat gewoon een veel te moeilijk woord is voor dat deze middelen elkaar versterken. Een cocktail van deze twee is daarom gebruikelijk, maar niet noodzakelijk. Dus wellicht dat deze cocktail in de zon ook gewoon een goed idee is met dit weer?!

WAAR KOOP IK HET?
Natuurlijk kun je elke willekeurige reformzaak inclusief stoffige madammekes binnen lopen voor een potje. Maar wil je verzekerd zijn van de beste kwaliteit en dat zonder je huis te verlaten? Bestel je Chondroïtine dan gewoon lekker online!

Welke supplementen wil je dat ik de volgende keer behandel? Laat het hieronder weten in de comments!

BRONNEN
F. Ligendre, study in hypoxic alginate bead cultures, januari 2008, Beschikbaar via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17625924&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
P, Mathieu, A new mechanism of action of chondroitin sulfates ACS4-ACS6 in osteoarthritic cartilage, september 2002, Beschikbaar via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12375394&ordinalpos=22&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
D. Uebelhart, Intermittent treatment of knee osteoarthritis with oral chondroitin sulfate: a one-year, randomized, double-blind, multicenter study versus placebo, april 2014, Beschikbaar via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15023378&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
P. Bourgeois, Efficacy and tolerability of chondroitin sulfate 1200 mg/day vs chondroitin sulfate 3 x 400 mg/day vs placebo. Mei 1998, Beschikbaar via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9743816&ordinalpos=30&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

No Comments

Leave a Reply