Ontbijt Toetjes

Hüttenkäse pannenkoekjes

27 juni 2016

huttenkase pannenkoekjes

Stapels en stapels pannenkoeken bakte ze op woensdagmiddag. Poedersuiker, stroop, appeltjes. Mijn moeder was en is koningin flensjes bakken. Al mijn vriendinnen mochten, nee MOESTEN dat weten. Trots werd er met regelmaat een vriendinnetje aan de hand mee naar huis gesleept. Op verjaardagsfeestjes was het helemaal een grote happening, de stapels waren nog hoger en er werden wedstrijdjes “wie kan de meeste pannenkoeken eten” gehouden. Die ik natuurlijk altijd won. Ik was ietsie aan de grote kant voor mijn leeftijd en het onder kids populaire P-dieet (pizza, patat, pannenkoeken) was nogal mijn ding, laten we het daarop houden. Mama voerde me gelukkig voornamelijk dingen met iets meer voedingswaarde.

Het hele huis rook naar zoet, maar ik at ze ook graag met kaas of spek. Of kaas èn spek. Omdat het kan.
Nog steeds moet ik aan vroeger denken als de geur van pannenkoeken zich door mijn huis verspreid. Hoewel mijn moeder de koningin der koninginnen blijft in het bakken ervan, ben ik inmiddels een behoorlijke pannenkoeken prinses, als zeg ik het zelf.
Soms zijn ze helaas net een tikkie minder healthy dan ik zou willen. Maar dat kan echt wel anders! Ik maakte deze te lekkere gezonde variant met Hüttenkäse om ze vol te stoppen met eiwitten. Dus ook perfect voor na het hangen in de gewichten of halve marathon. Bak ze zo dik als je zelf wil, maar ik vind ze het lekkerst als ze juist lekker dik en fluffy zijn. Net wolkjes zo zacht!

Voor 2 personen heb je nodig:

  • 200 gr Hüttenkäse (cottage cheese)
  • 2 eieren
  • 50 gr boekweitmeel (of wat je in huis hebt en lekker vindt)
  • 2 tl bakpoeder
  • Snufje zout
  • toppings naar keuze

En hoe doe je dat dan?

  1. Roer de eieren los met de Hüttenkäse. Dit kun je met de hand doen, maar als je ze echt helemaal glad wil kloppen kan dat natuurlijk ook met de staafmixer. Maar dat moet niet.
  2. Boekweitmeel, bakpoeder en je snufje zout mogen erbij, roer alles door elkaar voor een gladde pannenkoekenmix.
  3. Verhit genoeg (kokos)olie in de pan en bak hierin steeds 1-2 eetlepels van je beslag in hoopjes in het midden van je pan. Bak zo’n 2 minuten per kant tot ze goudbruin zijn.

Serveer lekker met een beetje agavesiroop/honing, yoghurt en warm fruit en je hebt het ultieme ontbijt of toetje!
<3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply