Bijgerecht Hoofdgerecht Vega

Fries before guys, frietjes before tietjes

20 augustus 2015

zoete aardappelfrietjes

Frietjes zijn toch wel erg goed. Soms wil je ze gewoon. NU! Wat je dan kàn doen is naar de snackbar sprinten voor die extreem vette hap, maar je kan ook je oven even aanslingeren voor een easy en gezondere variant.

Zoete aardappelfrietjes, je redding tegen een patat-gat!

Waarom is die zoete aardappel nou zoveel gezonder dan een gewone old fashioned pieper?

Allereerst is de zoete aardappel helemaal geen aardappel, maar een bataat; wat een zetmeelhoudende knolsoort is.

Die knol staat bol van de vitamines. Zo bevat deze vitamine B1 wat zorgt voor de verbranding van koolhydraten, waardoor we energie krijgen. Jeej! De bataat bevat ook vitamine B6. Deze is van groot belang voor een goede stofwisseling en speelt een grote rol bij de afbraak en opbouw van eiwitten, het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Ook reguleert het de werking van bepaalde hormonen. Vitamine C heeft dit te gekke knolletje ook nog in zijn bezit. Dit is een antioxidant en beschermt je lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen worden we dagelijks aan blootgesteld en maken van je lichaam een verouderd wrak. Op zich is dat iets dat je niet wil. Vitamine C houdt je botten, tanden en bloedvaten tip top in orde. Door deze vitamine is ook de opname van ijzer eenvoudiger. Bètacaroteen is ook nog van de partij (alleen in de oranje variant). Deze werkt als een soort van zonnebrandcrème van binnenuit. Het beschermt je huidje namelijk tegen schadelijke UV straling.

Naast al die vitamines bevat zoete aardappel ook de mineralen koper, calcium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor. Nice!

Maar wat het beste is van alles is precies dit: de Glycemische Index is vele malen lager dan van een gewone aardappel. Hoe lager de GI hoe minder je bloedsuikerspiegel piekt. Wanneer deze dropt heb je de zogeheten ‘after dinner dip’. Hoe minder je bloedsuikerspiegel ineens piekt, hoe minder de dip. Je wilt dit dus als je niet als een lamme luie big op de bank wil hangen de rest van de avond. En diabetici: sla je slag!

zoete aardappelfrietjes close up

DE TRUC VOOR KNAPPERIGE FRIETJES:

Nou hoor ik vaker dat men heeft geprobeerd zoete aardappelfrietjes te maken, maar dat ze met geen mogelijkheid knapperig zijn te krijgen zonder ze in de frituurpan te knallen. Lees dan vooral even verder en pas de onderstaande kundige trucjes toe. Onthoud wel dat ze nooit zo knapperig zullen worden als gewone frietjes. Daar hebben ze simpelweg de structuur niet voor. Lekkerder zijn ze wel!

Voor 2 porties heb je nodig:

  • 1-1,5 zoete aardappel per persoon (afhankelijk van de grootte)
  • maïzena
  • kruiden naar keuze (ik gebruikte knoflook- en paprikapoeder
  • 2 eetlepels (kokos)olie
  • zout

En hoe doe je dat dan?

  1. Je kunt er in eerste instantie al voor kiezen om de schil er om te laten of deze te verwijderen. Dit is geheel naar eigen smaak en beide mogelijk.
  2. De eerste tip is deze: Snijd je frieten in gelijke stukken, niet te dik maar ook zeker niet te dun. Hou 1-1,5 cm aan. Zo garen ze gelijkmatig en ga je tegen dat er slappe hap of aangebrande typjes tussen zitten.
  3. Tip 2: Laat je frietjes nu een half uur tot 3 kwartier zwemmen in koud water. In zoete aardappel zit meer zetmeel dan in de reguliere soort waardoor ze minder knapperig worden. Het water onttrekt zetmeel.
  4. Warm de oven voor op 220 graden
  5. Dep de frietjes droog
  6. Tip 3: Stop je frietjes in een zak (een bak kan ook) en doe er net genoeg maïzena bij om ze volledig te bedekken met een super dun laagje. Dit is ongeveer 1-2 eetlepels.
  7. Meng nu ook de kruiden erdoor behalve het zout.
  8. Leg op een bakplaat een vel bakpapier, leg de frietjes er op maar zorg dat ieder stukje genoeg ruimte heeft om te ademen.
  9. Besprenkel met de olie en bak af in 30-40 minuten
  10. Tussendoor kun je ze een beetje omschudden om de perfecte patatjes te krijgen
  11. Bestrooi je frietjes met wat zout voor extra smaak.

Deze geweldig lekkere frietjes kun je serveren met een heerlijke zelfgemaakte mayo! DOEN!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply